Sanomalehtien levikit pienenivät alle haamurajan

Manu Marttinen

Sanomalehtien yhteenlaskettu levikki putosi alle kolmen miljoonan kappaleen ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1981. Levikintarkastuksen mukaan vuoden 2009 kokonaislevikki on 2 896 182.

Sanomalehtien yhteenlaskettu levikki nousi vuoteen 1989 saakka, jolloin se oli noin 4,1 miljoonaa. Sen jälkeen levikit ovat laskeneet tasaisesti.

Lähes kaikkien sanomalehtien levikit pienenivät viime vuonna. Eniten pienenivät Helsingin Sanomien, iltapäivälehtien ja Kauppalehden levikit.

Aikakauslehdissä nousijoita olivat ammatti-, järjestö-, asiakas- ja harrastelehdet. Perhe- ja yleisaikakauslehtien levikit sen sijaan laskivat. Eniten laskivat 7 päivää -lehden, Valittujen Palojen ja Katson levikit.